מה מקורו של המקצוע Coaching?
Coaching או אימון אישי, הינו מיומנות שנולדה בארה"ב באמצע שנות ה- 80 של המאה שעברה. מטאפורת האימון נלקחה מתחום הספורט. זוהי מסגרת מוגדרת בה מסייע המאמן למתאמן לפתח שרירים מנטאליים, שיובילו אותו לביצועים משופרים ולהשגת מטרותיו.
המודלים והכלים האימוניים הינם בעצם מכלול של שיטות וכלים שנלקחו מתחום הפסיכולוגיה ההתנהגותית הקוגניטיבית, הפסיכולוגיה החיובית ותורות ניהול שונות, שמנהלים בכירים ואנשי עסקים למדו והתנסו בהן כדי לשפר את הביצועים שלהם בתחום העסקים. בשנים האחרונות הפכה תורת האימון האישי – coaching- למקצוע נדרש משום שהוא עונה על הצורך, שהתעורר ב"תפר" שבין הפסיכולוגיה לייעוץ. זהו צורך של אנשים שיובילו אותם אל עבר מטרותיהם בתהליך קצר טווח.
תחום ה- Coaching עוסק היום כמעט בכל תחומי החיים ועשוי לסייע לכל אדם באשר הוא, מבוגר או ילד, הניצב בפני אתגרים אישיים ומעוניין להציב לעצמו מטרות, להשיג יעדים חדשים, להתפתח ולשפר את איכות חייו.
לישראל מגיעים בשנים האחרונות יותר ויותר חידושים בתחום השיפור העצמי וההתפתחות האישית, וביניהם אנחנו מוצאים לא מעט אנשים מרשימים ומעוררי השראה שהם קואצ'רים בתחומים שונים. הם יכולים להיות קואוצ'רים עסקיים שהבשורה שלהם מתרחבת מעבר לדרך הנכונה לבניית עסק אל התחום שעוסק בהגשמה עצמית והשגת יעדים אישיים דרך הקמת עסק וקריירה, וזה יכול להיות בכיוון ההפוך – קואצ'רים שמלמדים אותנו כיצד להתפתח ולמצות את הפוטנציאל שלנו בתחומי חיים שונים ומגוונים כמו מערכות יחסים, שיפור הביטחון העצמי, התמודדויות שונות בחיים ואף שינוי קריירה משמעותי, כדי להגשים חלום ולממש ייעוד.
האימון הינו תהליך למידה מודרך ומוכוון מטרה, שתכליתו להעצים ולשכלל את הפוטנציאל האישי של הפרט ולפתח את יכולותיו החשיבתיות והרגשיות. מטרה זו מושגת באמצעות שיפור משמעותי של הביצועים וההישגים בחייו האישיים והמקצועיים.
ה- coaching אינו טיפול פסיכולוגי אלא תהליך חשיבה ממוקד, זהו תהליך של כיוון, הדרכה, דרבון והנעת המתאמן לעשייה והשגת יעדים במסגרת עבודה מארגנת.
בשונה מטיפול פסיכולוגי, האימון הוא תהליך ממוקד, קצר טווח ומוגבל בזמן.
האימון הינו מקצוע חדש יחסית שעדיין עובר תהליכי הגדרה והסמכה. בארץ קיימים שני ארגונים גדולים ומוכרים שעוסקים בתחום מקצועות האימון (איק"א ולשכת המאמנים בישראל) ומנסחים את דרישות ההכשרה וההסמכה ואת תקנון האתיקה של האימון, כדי להבטיח מקצועיות, יושרה ואתיקה מלאים בעבודת המאמנים.
תקנון האתיקה הוא חשוב וחיוני למקצוע ומבטיח, בין היתר, כי לא יחצו גבולות בין מאמן למתאמן, בדיוק כמו במקצועות טיפוליים אחרים. חשיבות השמירה על התקנון האתי ברורה והוא מוצג לראווה בכל בית ספר לאימון אישי המכבד את עצמו.
בישראל כמו גם בעולם, מקצוע ה- coaching עובר עדיין הליכי הגדרה והתאמה בגלל האפיקים השונים שאליהם הוא מתפתח, אבל כבר היום אפשר לומר שמאמן אישי בישראל, יכול לעסוק באימון רק לאחר שעבר הכשרה מתאימה שכוללת תהליך אימון אישי שהוא עובר בעצמו ולימודי הכשרה והסמכה המוכרים על ידי אחד הארגונים המקצועיים הקיימים בארץ. כאמור, כל מאמן חייב לעבור תהליך אימון אישי בעצמו כחלק מההכשרה. זאת כדי להתנסות באופן אישי בחוויית האימון וההתמודדויות שעוברים מתאמנים בתהליך.
אימון אישי מיועד לאנשים מתפקדים המנהלים שגרת חיים נורמטיבית שמעוניינים לשפר ולהכניס בה שינויים שיעזור להם למצות את הפוטנציאל שלהם בכל תחום, ולהשיג יעדים שהציבו לעצמם. המטרה של Coaching היא ללוות את המתאמן בהגדרת היעדים ובניית הדרך להשגתם וכן בזיהוי דפוסים מעכבים העומדים בפניו בדרך. המאמן תומך ומכוון את המתאמן בעזרת הכלים שאותם רכש בלימודי האימון האישי, ביניהם זיהוי הערכים והחזקות של המתאמן ופיתוח מודעות לאמונות מגבילות המעכבות את הצמיחה האישית שלו המתאמן . הנחת היסוד היא שלמתאמן יש את כל התשובות הנדרשות בתוכו ולכן הגדרת המטרות והיעדים האישיים מתבצעת ע"י המתאמן בעצמו ותהליך האימון עוזר לו לחשוף אותן ולחתור אליהם בהצלחה.
מקצוע האימון בישראל עובר תהליכים חשובים ומשמעותיים בשנים האחרונות.
אם בעבר היו אנשים מעט סקפטיים לגבי היכולת של התחום, כיום ידוע וברור כי האימון הוא כלי עוצמתי לקדם אנשים לעבר שינויים והשגת מטרות ויעדים ברבדים השונים של חייהם.
תחום האימון האישי, שסבל בעבר גם מדימוי לא רציני ושרלטני משהו, עבר תהליך של מיסוד והתמקצעות, רבות גם בזכות לשכת המאמנים בישראל, ששמה לה למטרה לעגן ולמסד את התחום.
אנו במכללת יוזמות גאים ושמחים לקחת חלק בתהליך חשוב זה ומסר זה מועבר ונלמד בלימודי אימון אישי במכללת יוזמות – יושרה, מקצועיות, התפתחות אישית ואתיקה מקצועית הן אבני הדרך בקורס אימון אישי, בהתמחויות למאמנים, בקורס הסופרוויז'ן ובשאר ההכשרות המקצועיות.
הקוד האתי של האימון
אנו בקבוצת יוזמות מתחייבים לעבוד עפ"י הקוד האתי של לשכת המאמנים וללמד את הסטודנטים שלנו לעבוד בהתאם לו גם כן.