בואו נדבר

חוסן נפשי וכיצד לחזקו אצל ילדים

חוסן נפשי הוא תיאור כללי למאמצים המתמשכים של אדם
להתמודד כהלכה במצבי לחץ,
להתגמש לנוכח שינויים בלתי צפויים בחיים
וביכולתו להתאושש מכישלונות ומשברים.
איך ניתן לחזק אותו אצל ילדים?

התשובות שלנו במגזין של השבוע 👇

 

————————————————————————————————————————

חוסן נפשי מתחלק לשלושה חלקים מרכזיים:

1. אופטימיות – ציפייה שתוצאה טובה תגיע בעת ההתמודדות מול בעיה משמעותית.
2. הסתמכות עצמית – אמונה ביכולות שלנו לבצע משימה בהצלחה ולהגיע לתוצאה חיובית.
3. תחושת שליטה – אמונה ביעילות האישית שלנו.

 

איך זה קשור להורות

בתור הורים בחברה אנו עשויים להתלבט רבות בנוגע לחינוך הילדים.
סיפוק כל צרכיהם, אהבתם ללא תנאי ובניית קרקע יציבה
עליה יוכלו להגיע להישגים משמעותיים בחייהם הבוגרים.

ניתן לומר באופן דיי גורף כי היינו רוצים שהילדים יגדלו להיות מבוגרים
עצמאיים, מאושרים, בעלי ערך עצמי גבוה ובמילים אחרות – בעלי חוסן נפשי.

 

חשיבות החוסן הנפשי בעידן המודרני

תרבות המערב מעודדת את המימוש העצמי,
מציבה דרישות מקצועיות ואישיות מגברים ונשים כאחד,
חותרת להישגיות ולהשוואה בלתי פוסקת לאנשים אחרים,
כפי שהן משתקפות במציאות או מוצגת ברשתות חברתיות למינהן.
בעידן כזה- שבו המגמה של אנשים החווים ערך עצמי נמוך הולכת וגדלה,
יש חשיבות גדולה לפתח חוסן נפשי כבר מגיל צעיר.

 

איך יוצרים חוסן נפשי

מחקרים רבים מראים כי ישנם 4 משתנים מרכזיים ביצירת חוסן נפשי:

1. הקשר הראשוני – כבר במהלך הקשרים הראשוניים עם התינוק,
נבנה החוסן הנפשי שלו.
תקופה זו כוללת את הזמן בו בילתה האם (או הדמות המטפל.ת) עם התינוק,
אופי הקשר ביניהם, אופי האכלה (על פי דרישה, או לפי השעון),
תדירות המגע והסדרי השינה בבית.
היסודות להשקפת העולם של האדם מושפעים רבות
מהקשר שהיו לו עם הדמות המטפלת בחודשים הראשונים של חייו.
משתנים כמו טון דיבור, קשר עין, מגע וכיוצ"ב
משפיעים מאוד על בניית הערך העצמי של התינוק.

מה הפתרון?
על מנת לייצר לתינוק חוסן נפשימומלץ לתת לו את כל מה שהוא זקוק ללא תנאים:
לבלות איתו את כמות הזמן שהוא זקוק להלייצר מגע,
להאכיל ולתת לו לישון בדרך ובזמן שלו.

 

2. פיצוי חומרי על חשבון זמן איכות – כיום שני ההורים לוקחים
חלק שווה בכלכלת הבית ויוצאים לעבודה.
נוצר מצב שבשלב מוקדם בחייו של הילד, באופן טבעי,
הוא מבלה פחות זמן עם ההורים, ברוב שעות הערות שלו.
זה מוביל לסיטואציה בה הילד וההורה נמצאים באינטראקציה פחותה משמעותית,
ממה שהיה בעבר.
וכיצד לא מעט הורים מתמודדים עם הסיטואציה?
מפנקים את הילד ומרעיפים עליו מתנות חומריות כדי להשקיט את מצפונם,
ונוטים לא להגיד "לא" לילד מתוך תחושת אשם.
אך דבר זה בא על חשבון החינוך שלו והכנתו להתמודדויות עם העולם האמיתי.
כי כאשר הקשר עם ההורים נהיה יותר כלכלי יותר מאשר רגשי,
הילד לא מקבל את אותו הפידבק על מעשיו.

מה הפתרון? 
לקבוע זמן איכות אמיתי עם הילד – ללא מסכים וללא הפרעות.
זמן איכות, בו אנחנו מקדישים זמן לילד- זמן לשיחה פתוחה וכנה,
פעילויות שהילד מתחבר אליהם ומעצימות אותו,
ובכלליות ליצור חיבור עמוק וכנה.

3. העידן הדיגיטלי – אם נודה על האמת,
אנחנו פחות ופחות רואים ילדים משחקים בחוץ ובמגרשי הספורט.
מלבד היתרונות הבריאותיים – רגשיים ופיזיים,
משחק בתנועה עם חברים ויצירת אינטראקציות ומערכות יחסים
מפתחת את הילד ובונה אצלו ביטחון עצמי וחוסן נפשי.
אין ספק הטכנולוגיה הדיגיטלית מביאה עימה שלל יתרונות,
אך כאשר היא אינה מפוקחת ומאוזנת
והופכת להיות עיסוקו העיקרי בשעות הפנאי – היא לא רק גורמת לו להסתגר בחדר,
אלא, על פי מחקרים רבים, גם גורמת לשינויים במוח האנושי –
היא יוצרת אי דחיית סיפוקים, מעצימה גירויים ולמעשה הוכח
שיש קשר בין טכנולוגיה להפרעות קשב, בדידות ואגרסיביות.

מה הפתרון?
לא להפסיק לחלוטין עם טכנולוגיה, אבל להתנהל מולם במידה ובאיזון.
לשים גבולות ולייצר גיוון בין מסכים ופעילויות עצמאיות בחוץ,
מה שיפתח חוסן מנטלי חזק הרבה יותר.

 

4. בית הספר – בחברה המערבית ילדים מבלים שעות רבות מילדותם בבתי הספר.
ההערכה בתקופה זאת תלויה ברמת ההישגים הלימודיים של הילד,
אבל כשאלו נמוכים מהציפייה שלו או מזו של הסביבה,
זה עלול להשפיע לרעה על ערכו העצמי ומכאן על חוסנו המנטלי.
הורים רבים, כחלק מהדאגה לעתיד ילדיהם,
מעודדים אותם להישגים גבוהים ומשווים ללא הרף
את הישגיהם להישגים של ילדים אחרים (מול או לא מול הילד).
כשההישגים נמוכים יותר, ההשוואה הזו עלולה לייצר פגיעה בערך העצמי.

מה הפתרון?
לעודד הישגים לימודיים, אבל לא לתת לילד הרגשה
שכל עולמו תלוי אך רק ובזה,
ולבדוק באילו תחומים הילד טוב ומתעניין –
ולהעצים אותו להתעסק כמה שיותר באותם נושאים.

 

 

"כולם מצליחים, אבל אם תשפוט דג על פי היכולת שלו לטפס על עץ,
הוא יחיה את כל חייו בתחושת כישלון"

אלברט איינשטיין

 

 

 

על מנת לפתח חוסן נפשי מגיל צעיר,
עלינו לעודד את הילד לעצמאות, לבלות איתו כמה שיותר זמן
ולאפשר הכל – אבל במינון הנכון.
אמנם זה לא מדע מדויק, אבל פעולות אלו בסבירות גבוהה
יחזקו את החוסן המנטלי של ילדינו.

אם אתם מרגישים חיבור מיוחד לתחום ההורות
ומעוניינים לקחת את הכישורים הטבעיים שלכם לשלב הבא,
להביא את עצמכם לידי ביטוי ולייצר קריירת שליחות בתחום החשוב ביותר בעולם
ולעזור לאלפי משפחות בישראל להפוך את חייהם לטובים הרבה יותר,
תוך שאתם מייצרים הכנסה גבוהה,
קורס הכשרת מדריכי הורים של מכללת יוזמות בחסות המכללה האקדמית גורדון לחינוך
זה הפתרון הטוב ביותר עבורכם!

אתם מוזמנים לקרוא עוד מידע על קורס הכשרת מדריכי הורים באתר הבית שלנו
לחצו כאן

לקבל פרטים מיועצי הלימודים שלנו
לחצו כאן

 

 

באהבה
מכללת יוזמות

 

חוות דעת Google

צ'ארנה אשכנזי
התחלתי ללמוד במכללת יוזמות קורס NLP כשאני סקפטית לחלוטין. מגיעה מהתחום המדעי המדויק לא רק שנגלה בפניי כלי אימוני מדהים...
צ
diklaadika
אני עפה על הקורס (אימון) וכל מה שקשור בחוויה !! אתי קרסו, המנחה שלנו היא באמת מהשורה הראשונה. מקצועית, יסודית,...
d
זמירה חדד
חוויה מעצימה, מלמדת, מאתגרת ומאפשרת להגיע לחדר האימונים עם מגוון כלים אימוניים ומגוון התנסויות המחדדות ומדייקות את המטרה...
ז
Liz Sarbagil
ההחלטה ללמוד במכללת יוזמות זו אחת הבחירות הטובות שלי . למדתי אימון ההסמכה וההכשרה והתמחיות אני אמשיך ללמוד ולהתמקצע שם....
L
chen michael
אני מאוד נהנית ללמוד במכללה, למרות שהקורס בזום מרגישים את התמיכה והליווי לאורך כל הדרך. זה בטוח לא הקורס האחרון...
c
שלומי נגר
לומד אימון אישי במכללת יוזמות, בשלם הפרקטיקום. ללמוד במכללת יוזמות זאת חוויה יוצאת דופן. אווירה ביתית חברית ומקצועית ברמה הגבוהה...
ש
4.9

    לשיחת ייעוץ והתאמה

    השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם