בואו נדבר

פרק 9 – החברים עוזבים – פייסבוק בצעד מפתיע להחזרתם – תוכנית "המומחים" ברשת 13

אנחנו צוללים לנושא מרתק ורלוונטי במיוחד בעולם העסקי הדינמי של ימינו: אסטרטגיה של חזרה למקורות.

כולנו מכירים חברות שצומחות, מתרחבות, ולעתים קצת מתרחקות מהייעוד הראשוני שלהן.

אבל מה קורה כשהחברה מגיעה לצומת דרכים ומבינה שהכוח האמיתי שלה טמון דווקא בליבה, באותה מהות שבגללה היא קמה מלכתחילה?
זוהי בדיוק האסטרטגיה של חזרה לאחור, החלטה עסקית אמיצה ומחושבת לחזור אל המקורות.

המסע הזה יכול לנבוע מסיבות שונות: שינויים בשוק, תחרות גוברת, ירידה ברווחיות, או פשוט תחושה שהחברה איבדה את זהותה הייחודית.

במקום להמשיך להתפזר ולנסות לרצות את כולם, החברה בוחרת להתמקד במה שהיא עושה הכי טוב, במה שהביא אותה להצלחה מלכתחילה

חברות רבות שהרחיבו את עסקיהן לתחומים שונים חוזרות להתמקד בפעילות הליבה – חלק הבינו בדרך הקשה כי תקופת הגאות בשווקים איננה עוד, ובמציאות הנוכחית יש לבחון דברים מחדש.

אחת החברות המובילות פייסבוק הבינה את זה:

אחת הדוגמאות הבולטות שכולנו מכירים מהעת האחרונה היא מטא (Meta), או בשמה הקודם פייסבוק.
לאחר שנים של התרחבות לתחומי מציאות מדומה, מטאוורס ופרויקטים נוספים, החברה הכריזה לאחרונה על שינוי אסטרטגי משמעותי.
הם חוזרים להתמקד בחיזוק הרשתות החברתיות המרכזיות שלהם – פייסבוק ואינסטגרם – שיפור חוויית המשתמש, והתמקדות בבינה מלאכותית שתשרת את הליבה הזו.
זוהי דוגמה קלאסית לחברה ענקית שמבינה שהחוזק שלה טמון בבסיס, בחיבור בין אנשים.

דוגמה נוספת, אולי קטנה יותר אך לא פחות מעניינת, יכולה להיות חברת בוטיק קטנה שבתחילת דרכה התמקדה בייצור מוצרי עור איכותיים בעבודת יד.
עם הזמן, היא החלה לייבא מוצרים זולים יותר כדי להגדיל את המכירות, אך איבדה את קהל הלקוחות הנאמן שלה שחיפש איכות וייחודיות.
ההחלטה לחזור לייצור עצמי, תוך שימוש בחומרי גלם משובחים ודגש על אומנות, היא דוגמה לאסטרטגיה של חזרה למקורות שנועדה להחזיר את הזהות והערך המקורי של המותג.

השאלה הנשאלת היא:
האם האסטרטגיה העסקית הנכונה היא לבחור תחום מסוים, להתמקצע ולפתח אותו לאורך שנים או להיכנס להזדמנויות חדשות הנמצאות בשוק ולהתפתח לכיוונים חדשים ולא מוכרים?

אין על כך תשובה חד־משמעית.
אנחנו יכולים לשמוע על סיפורי הצלחה מסחררים של חברות אשר השקיעו בתחומים חדשים וחברות שנפלו נפילות כואבות כאשר רצו לגדול ולהתפתח בתחומים חדשים ואחת הדוגמאות הכי נפוצה זה מעבר של רשתות גדולות לתחום במכירות בדיגיטל ופתיחת חנויות דיגיטליות: חלקן הצליחו וחלקן נחלו כישלון צורב.

ויש חברות כמו פייסבוק שהתחילו עם חזון מסוים של Conecting People  ובהמשך הרשת החברתית פנתה לכל מיני כיוונים כמענה לפיתוחים בחברות מתחרות ובכך גרמה לעזיבת אנשים.

קודם כל נבין מה  מה גורם לחברות לחזור למקורות שלהן:

  1. תוכנית עסקית לא נכונה/לא מדויקת.
  2. שינויים כלכליים המשפיעים על המהלכים העסקיים: העלאות ריבית (התקופה של ריביות נמוכות כבר עברה לה) האטה בשוק, שינויים גלובליים (העלאת המיסוי של טראמפ).
  3. שוק תחרותי ומאתגר.

 

בואו נודה על האמת: בעידן של שינויים ותחרות המושג של "להמציא את עצמנו מחדש" הוא כל כך נפוץ וגורם לכל בעל עסק לפרוץ ולגדול בתחומים חדשים הרחוקים מהליבה העסקית שלו.

המחויבות להמציא מחדש את העסק לפני שהצורך מגיע ברורה.
לעיתים קרובות, דברים נראים ורודים ביותר ממש לפני שהעסק יורד לטמיון. הריצה להתפתחות והמצאה מחדש לעיתים גורמת לסינוור או "לתסמונת תפסת מרובה לא תפסת" וכאן צריך לחזור לפוקוס ולדיוק העצמי של בעל העסק/חברה.

 

מה צריכים כדי לחזור למקורות?

אז איך עושים את זה נכון?
הנה ארבעה טיפים משמעותיים לחברה ששוקלת אסטרטגיה של חזרה למקורות:

  1. הבנת הליבה: לפני הכל, יש לחזור ולזהות במדויק מה הייתה המהות הראשונית של החברה.
    מה היה הערך הייחודי שהיא הציעה? מה משך את הלקוחות הראשונים?
    התחום העסקי – כיצד ההחלטה משפיעה על האסטרטגיה העסקית שלי.
    התחום המקצועי – האם איכות השירות שלי ללקוחותיי תיפגע בגלל השינוי?
  2. הקשבה ללקוחות: חשוב להבין מה הלקוחות הנוכחיים והוותיקים חושבים על השינויים שחלו בחברה.
    מה הם הכי מעריכים? למה הם מתגעגעים?
  3. מיקוד משאבים: החזרה למקורות דורשת לעיתים קרובות הפניית משאבים מחדש.
    יש להיות מוכנים לוותר על תחומים או מוצרים שאינם תואמים את האסטרטגיה החדשה.
  4. אומץ: כאשר מגיעים לצומת, בשביל להצליח לנוע קדימה, יש לבחור באחת מהדרכים המתפצלות.
    כאשר מדובר על החלטות מהותיות, בחירה באחת מהן דורשת אומץ ותושייה כמו גם עבודת הכנה מתאימה.
    בבסיסה, בחירה כזו דורשת הבנה שהדרך שלנו לא הייתה נכונה וחייבים לעשות מהלך רוורס כדי לחזור אחורה.

 

יישום של אסטרטגיה כזו דורש ניתוח מעמיק של השוק והמתחרים, הערכה כנה של מצב החברה, ובניית תוכנית פעולה מפורטת.
זה כולל לעיתים קרובות שינויים במבנה הארגוני, בהיצע המוצרים או השירותים, ובאסטרטגיית השיווק והמיתוג.
זהו תהליך שיכול להיות מאתגר, אך עם חזון ברור ונחישות, הוא יכול להוביל להתחדשות ולצמיחה מחודשת.

 

לסיכום, אסטרטגיה של חזרה למקורות היא לא תמיד צעד פשוט, אך היא יכולה להיות קריטית עבור חברות שמרגישות שהתרחקו יתר על המידה מהבסיס שלהן. על ידי הבנת הליבה, הקשבה ללקוחות, מיקוד משאבים ותקשורת ברורה, חברות יכולות לשוב אל נקודות החוזק שלהן, להתחבר מחדש לקהל היעד שלהן ולבנות לעצמן עתיד עסקי יציב ומשגשג יותר.

 

בקורס אימון אישי (קואצ'ינג) תוכלו ללמוד להתנהל נכון בכל סיטואציה ובכל עסק.
תלמדו ותבינו מה החוזקות שלכם, תלמדו להקשיב לצד השני, להגשים את המטרות שלכם ועוד ועוד.

הקטע המלא מתוך תוכנית "המומחים" ברשת 13

חוות דעת Google

אילנית מאיר
מכללה נהדרת, עם צוות מקצועי שמלווה לאורך כל תהליך הלמידה. זכיתי ללמוד אצל דורית דגן, המרצה המדהימה, את הקורס li...
א
מרים עציון
לדעתי קורס קודם כל הינו חובה לכל הורה , הקורס מעלה את המודעות לדברים שלא תמיד ערים להם לפחות לא...
מ
Eliyan Alon
צוות מרצים שמטרתם להוביל להצלחה מקצועית וברמה גבוה , הקורסים עצמם מעשירים , הכיתות מרווחות, זמינות ויחס אישי ברמה גבוה...
E
Neta H
התחלה מבטיחה למסע משמעותי! רק במפגש השלישי – וכבר מרגישה שנפתח בי משהו. הקורס מובנה היטב, ברור ונעים, וירדן המנחה...
N
Frida Solomon
אני לומדת NLP במכללת יוזמות המורה שמעביר את החומר הנלמד מומחה בנושא הלימודים מאוד מעניינים אני מרגישה שאני מקבלת את...
F
טל בר-און
לומדת בקורס ״הכשרה והסמכת מאמנים״, מרוצה מאד מהתכנים, דרך העברת החומר והלימוד העצמי בעזרת מארז הלימוד המושקע והעשיר. זו רק...
ט
Elena
זאת לא רק מכללה , זאת משפחה שעוטפת באהבה ❤️ אחד המקומות שבא לך לחזור לעוד ועוד קורס, כי כל...
E
סיגלית בחמוצקי
ברצוני להמליץ בחום על מכללת יוזמות על חווית למידה משמעותית בלימודיי nlp . תודה ענקית לכל צוות המכללה שנותנים לי...
ס
hani kamma
קורס הדרכת ההורים היה הרבה יותר מרק קורס אקדמי. הוא היה חוויה מעצבת, מעוררת השראה ומעצימה, שהעניקה לי לא רק...
h

זהבה שביט
הקורס שימש אותי לא רק על מנת להיות מטפלת אלא נתן לי כלים לטפל קודם בעצמי , זה חידד לי...
<
Amalya Ohev Zion
אני רוצה להביע את שביעות רצוני הרבה מהלימודים במכללת יוזמות. מדובר במכללה מקצועית, רצינית ומתפתחת, שמוכיחה בכל שלב את המחויבות...
A
יצחק משה
לימודים באווירה נעימה עם הנחייה מקצועית ביותר, תהליך של העצמה אישית, כולל מעגלי תמיכה המאפשרים לכל אחד להשיג את מטרתו.
י
4.9

    לשיחת ייעוץ והתאמה

    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם